Pedagogische aanpak

Pedagogische aanpak
Op de Berkenschool leren we samen. Elk kind is onderdeel van een groep. Voor de ontwikkeling van het kind is het belangrijk dat we weten hoe de groep het kind beïnvloedt en andersom. Dit proces van elkaar beïnvloeden is de kern van ‘groepsdynamisch onderwijs’ (GDO).

Sociokring
Met GDO zorgen we voor een sociaal sterke groep. Onze leerkrachten werken aan een open en prettige relatie tussen en met de kinderen. Aan het begin van de dag wordt elk kind persoonlijk begroet door de leerkracht. Wekelijks praat de groep met elkaar in de ‘sociokring’. Daar bespreken we hoe we omgaan met elkaar in de klas en op het plein. Wat gaat goed en wat kan beter? Kinderen leren ook hoe je complimenten geeft en ontvangt.

Driehoeksgesprek
Op het plein lossen kinderen zelf hun ruzies op met behulp van een ‘driehoeksgesprek’. Elk kind kent de regels en de regels worden in elke groep op dezelfde manier toegepast. Op deze manier voelen kinderen zich veilig en prettig op onze school.

Sociobord
Bij ons op school geldt: iedereen hoort erbij, iedereen speelt mee. Met het ‘sociobord’ maken we dit tastbaar. Het bord geeft de groep en de leerkracht inzicht in wie met wie speelt tijdens de vrije momenten en wie alleen staat. In de groep praten we hierover. Samen zoeken we oplossingen om beter met elkaar te spelen en te werken.

GDO zorgt op onze school voor rust, motivatie en werkplezier bij kinderen en leerkrachten. Wilt u meer lezen over het driehoeksgesprek, de sociokring en het sociobord. Klik dan hier.

Interesse?

Bezoek onze school!